Smaka Sverige
Personer om står i en monter och visar svensk mat.

Del av Sveriges landslag. 2018 Foto:Jordbruksverket/Bernhard Ludewig

Publicerades 16 januari 2019

Sverige på Internationale Grüne Woche 2019

I veckan som kommer är Sverige återigen på plats på Internationale Grüne Woche i Berlin som går av stapeln 18 - 27 januari 2019. Ett 25-tal företag visar upp mathantverk från Sverige från norr till söder.

Mässan är en den viktigaste konsumentmässan för livsmedel, lantbruk och trädgård i Europa med över 1700 utställare 100 000 produkter. Första gången arrangerades den redan 1926 och 18 januari 2019 öppnas dörrarna till den 84:e upplagan av Internationale Grüne Woche. Mässan är en plats för Sverige att visa att det är ett land som genom hållbar livskvalitet erbjuder unika måltidsupplevelser, livsmedel och dryck.

Sveriges landslag

Under mässans tio dagar kommer Sverige att representeras av ett ”landslag” bestående av företag från Jokkmokk i norr till Österlen i söder. Tillsammans visar de upp bredden inom svenska livsmedelsprodukter som innefattar både tradition och innovation.

– Det är ett starkt startfält och en bra kombination av stora och små företag samt svenska produkter som kompletterar varandra på olika sätt, säger Camilla Bender Larson uppdragsledare på Jordbruksverket.

Hos landslaget kan besökarna välja att njuta av klassiska rätter som ren- och älgkött, testa nya, svenskutvecklade veganska produkter eller släcka törsten med öl från några av de hantverksbryggerier som satt Sverige på kartan som en av världens mest spännande ölnationer.

Från honungsvin till inlagd sill – ett 25-tal företag bjuder på en varierande smakresa i den svenska montern

Matrundan Österlen – Ett årligt evenemang vid Kristi Himmelsfärd med en kulinarisk matrunda, arrangeras av en förening med 39 regionala företag. På mässan medverkar Kiviks Musteri, Drakamöllans Gårdshotell, Petersborgs Gård och Olof Viktor.

Älg & more – med ”småländsk streetfood” kombinerar paret Evelyn och Michael Rupp tradition med trend med sina älgburgare.

Föreningen Sveriges Oberoende småbryggerier – sammanslutning av 36 hantverksbryggerier över hela Sverige med en stor variation av olika ölstilar. På mässan medverkar Poppels Bryggeri, Närke Kulturbryggeri, Nääs Gårdsbryggeri, Klackabacken, Wermlands Brygghus, Ängöl, Möllys och Lundabryggeriet.

Mjödhamnen – pionjär inom mjöd i Sverige som både importerar och tillverkar egna produkter med honung från svenska biodlare.

Swedish Gourmet Food – prisbelönad inlagd sill från svenska producenter och hållbart fiske. De tre sillinläggningarna i serien ”Swedish Gourmet Herring” har tagits fram i samarbete med gourmetkockar. Företaget står även bakom arrangemanget Sillens helg som årligen hålls första helgen i juni på Marstrand.

Hushållningssällskapet Norrbotten-Västerbotten – sedan över 200 år verkar Hushållningssällskapet för att utveckla landsbygden genom rådgivning, utbildning och utvecklingsprojekt. På mässan medverkar Tornedalens Ren & Vilt – familjeföretag från Övertorneå och korade till svenska mästare i kallrökning, Jokkmokksbär – närodlad, hållbar och småskalig framställning av bland annat sirap, te och marmelader som innehåller lingon, blåbär och naturligtvis hjortron samt Pesula Lantbruk som bl.a. producerar rybsolja.

Visit Trollhättan/Vänersborg – Ekoparken Halle- och Hunneberg strax utanför Trollhättan bjuder på ett storslaget landskap med berg och djupa raviner. Som ett av Sveriges mest älgtäta områden finns där också goda chanser möta skogens konung. Besökare kan följa med erfarna guider på älgsafari och lära sig mer om djuren i parken.

Orkla Foods – Med över 40 varumärken Nordens största aktör inom dagligvaruhandel. Orkla deltar med produkter från Frödinge och Anamma, sojabaserade veganska produkter tillverkade i Sverige för den som vill äta mindre kött.

Möjlighet att få fler utländska besökare till Sverige

Kombinationen av mat och den svenska livsstilen, där närheten till naturen och närproducerade produkter återspeglas i smakerna, ska inspirera mässbesökarna till att nästa gång uppleva det på plats i Sverige.

– Sverige har stor potential att öka måltidsturismen genom att få fler matintresserade besökare att komma till Sverige, och då behöver vi även visa upp svensk mat internationellt, säger Camilla Bender Larson.

Den svenska montern lyfter inte bara fram produkterna i sig utan också arbetet bakom dem.

– Vi vill förmedla en bild av Sverige som ett land med en hållbar livsmedelsproduktion, med naturen runt hörnet och en hög livskvalitet. En viktig del i det är exempelvis vår djuromsorg, goda djurhälsoläge och låga antibiotikaanvändning. Sverige är det land i EU som använder minst antibiotika till livsmedelsproducerande djur, säger Jörgen Fransson, enhetschef på Jordbruksverket.

– Genom att visa på de mervärden som Sverige har att erbjuda vill vi skapa tillväxt på den svenska landsbygden, säger Camilla Bender Larson.

Nytt för i år är ett ökat samarbete med Sveriges ambassad i Berlin som varje dag bjuder in till svensk fika i montern, anmälan sker via facebook.länk till annan webbplats Även Business Sweden kommer vara på plats för att möta företagen och informera om möjligheterna som finns för export. Visit Sweden hjälper till att marknadsföra arrangemanget på olika sätt.

Följ med till Berlin och Internationale Grüne Woche via Smaka Sveriges sociala kanaler.

Twitter            @SmakaSverige

Facebook        Vi älskar svensk mat

Instagram       smakasverige

Har du möjlighet att besöka montern i hall 8.2/113 är du varmt välkommen