Smaka Sverige

Smaka på Sverige

Tunnbröd förknippas ofta med Norrbotten. Foto: Leif R Jansson/TT

Kategori

Projekt­rapporter

Projektägare

A taste of Media AB

Redan 2009 såg företaget A Taste of Media AB ett behov av att lyfta fram den lokala identiteten genom mat och måltid, man kan äta snitsel/pommes frites och pizza/kebab var man än reser i Sverige. Projektet som de valde att genomföra gick ut på att göra en pilotinspelning av en TV-programserie där tittaren möter mathantverkare och entreprenörer inom lokal livsmedelsproduktion. Programmet skulle spegla mathantverket och den lokala identiteten.

Möte mellan mat och region

Bakgrunden till projektet var att lyfta fram det lokala mathantverket och dess eldsjälar och entreprenörer. Den geografiska regionen Norrbotten ville vi sedan uttrycka och gestalta konstnärligt med hjälp av konstnärliga måltidskreatörer som i filmen skapade ett möte mellan maten och den besökta regionen.

Med filmen ville man inspirera företagare och studenter att tänka nytt och lyfta fram symbolik och lokala smaker samt råvaror. Projektets målgrupper var studenter inom livsmedel, restaurang och hotellprogrammen samt företagare och entreprenörer som arbetar med lokalutveckling inom besöks och måltidsnäring. Målet med projektet var att producera en dvd film på ca 30 minuter som har undertitel ”Smaka på Norrbotten”.

Slutsatsen från projektet är att inte glömma arbetet med förplanering och förankring på den lokala platsen.

Film om lokal produktion

Filmen finns tillgänglig via www.sli.selänk till annan webbplats (Svenska Läromedel på Internet). Alla Sveriges skolor och AV-mediacentraler kan rekvirera filmen därifrån för att använda den som läromedel i undervisning eller i projektarbeten. Filmen kan rekvireras som en DVD eller som Internetfilm via strömmande media. Filmen används också på Restauranghögskolan i Grythyttan samt på Högskolan i Kristianstad inom undervisning. Filmen används också av Måltidsriket Ekonomisk Förening vid företagsträffar som inspiration om lokal livsmedelsproduktion och regional identitet.

Jordbruksverkets webbplatslänk till annan webbplats kan du läsa hela rapporten.

Uppdaterad 15 juni 2018