Smaka Sverige

Try Swedish!

Tommy Myllymäki och Jens Dolk reste under 2013 runt till olika städer och lagade regionspecifik mat. Foto: Henrik Montgomery/TT

Kategori

Projekt­rapporter

Projektägare

TV4, Jens Dolk, Visit Sweden, Hushållningssällskapet







Projektet ”Try Swedish/Mitt kök Sverigeresan goes international”, liksom visionen Sverige – det nya matlandet, syftar till att lyfta Sveriges fördelar med ren natur, god djurhållning och unika råvaror tillsammans med den kreativa kraft som finns i allt från mathantverk, uppfinningsrika kockar till en innovativ livsmedelsindustri.

Mitt kök Sverigeresan startade som idé redan 2010 med en upptäcktsrea genom hela landets råvaror och matkultur för att skapa stolthet för Sverige som matland bland både producenter och konsumenter. 2013 utvecklades projektet med internationell marknadsföring. Projektet innehöll en Sverigeturné med en mobil matbar och lokala matmarknader, tv-program i TV4 Nyhetsmorgon, tidningsbilagor via Expressen, kommunikation i sociala medier samt en lansering i London med pressaktiviteter, matlagningsklasser och internationell kommunikation i sociala medier. Huvudmålet med projektet var att bidra till ökad efterfrågan bland Sveriges konsumenter och ökat intresse bland utländska besökare. Vilket i sin tur bidrar till ökad försäljning, tillväxt och nya jobb i hela landet.

Try Swedish! Är en öppen inbjudan till matälskare runtom i världen att utforska Sveriges matkultur och smaka på det vi har att erbjuda. Allt från rena råvaror som fått växa upp i harmoni med naturen till nyskapande smakupplevelser. Med ”Try Swedish!” sprids budskap och berättas historien om Sverige – det nya matlandet.

Jordbruksverkets webbplatslänk till annan webbplats kan du läsa hela rapporten.

Uppdaterad 23 januari 2015

Dela

Taggar