Smaka Sverige

Längs västkusten bygger man sitt varumärke kring skaldjur. Kulinarisk snabbmat som inte kräver förpackning. Foto: Jordbruksverket

Lokal mat kan sätta din ort på kartan

Bohusläns blåmusslor hyllas under en årlig sommarfestival och med ett ”mussel-lopp” i Lysekil. Ett konstnärscentrum i Fengersfors har samlats kring mat och konst. Två exempel som visar hur lokal mat kan stärka en ort eller bygd.

Matspecialiteter passar utmärkt för att marknadsföra en geografisk plats. Det menar Lena Mossberg, professor i marknadsföring vid Göteborgs universitet, som på uppdrag av Jordbruksverket skrivit en kunskapsöversikt som berör gastronomiska regioner i Sverige.

– Mat kan stärka varumärket av en plats. Under det senaste decenniet har måltidsturism blivit vardag för de flesta områden i Sverige och här i Västra Götalandsregionen har det gjorts en del studier i ämnet. Västsvenska turistrådet såg tidigt värdet av att låta skaldjuren bli en del av tävlingar, måltidspaket, affärsmöten, mässor och evenemang

Marknadsföring med musslor

Kombinationen musslor och Lysekil har visat sig lyckad ur ett marknadsföringsperspektiv, berättar Lena Mossberg.

– Genom en musselfestival, som iscensattes för sju år sedan under sensommaren, har man sedan krokat på med aktiviteter som till exempel ett löparlopp, Mussel-loppet. Man har arbetat aktivt med skaldjur och säsongen har förlängts i kuststaden, vilket får en rad positiva effekter. Bland annat har jobben troligen blivit fler, säger Lena Mossberg.

Skaldjur har stärkt hela västkusten

Det finns en stor uppfinningsrikedom längs västkusten när det gäller att bygga varumärke kring skaldjur. Argumenten är tydliga. Skaldjuren är nyttiga med sin låga fetthalt och höga proteinhalt, de är kulinarisk snabbmat som inte kräver förpackning utan kan skalas och ätas direkt, de är mytomspunna och fisket bygger på en lång tradition. Idag arrangeras safaris för allt från musslor till ostron och hummer för att låta besökande se fisket med egna ögon.

– I dag kan man faktiskt åka på musselsafari som en åretruntaktivitet. Besökarna åker ut i skärgården för att se hur odlingen går till och sedan kokas en soppa på musslorna, säger Lena Mossberg.

Ortsbefolkningen har också lyckosamt satsat på akademier kring varje skaldjur, senast kring havskräftan, som i sig stärkt de tillhörande företagen. På detta sätt kan företagen göra affärer som i sig får kustkommunerna att växa.

Mat och konst lyfte Fengersfors

En annan plats som fått skjuts av mat är det gamla bruket i dalsländska Fengersfors. Där huserar Not Quite, ett konstnärscentrum som satte igång ett projekt med ekonomiskt stöd av leaderpengar från Jordbruksverkets landsbygdsprogram.

– Konst och mat blev temat under ett evenemang som lockade många besökare. Mat och konst i kombination blev en stark attraktionskraft, berättar Lena Mossberg.

Skribent

Lena Mossberg, Professor Handelshögskolan Göteborg

Uppdaterad 21 januari 2015

Lämna en kommentar
Lämna en kommentar