Smaka Sverige

Matrundan på Österlen inkluderar matproducenter. Här har man valt att marknadsföra en viss typ av senap. Foto: Pressbild/Matrundan.se

Matrundor och måltidspaket

Det finns flera typer av måltidsrundor. En variant är då en researrangör sätter ihop ett attraktivt program med fokus på måltider och en specifik plats. Denna artikel fokuserar dock främst på en annan typ av måltidsrunda, när en destination har beslutat att under en bestämd tid marknadsföra destinationen och olika företags produkter.

Den här typen av evenemang kan pågå olika länge, från några timmar till några dagar eller till och med över flera månader Den måltidsintresserade kan delta i olika aktiviteter och köra eller vandra runt och besöka olika företag. På Österlen har man haft konstrundan sedan många år och man har också startat Matrundanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, som inkluderar olika restauranger, gästgiverier, matproducenter, kaféer och vinproducenter. I nordöstra Skåne finns även Madarundanlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster som äger rum under en annan tid men med ett liknande koncept.

Food tours

I Stockholm finns så kallade ”food tourslänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster” som är matpromenader på teman som det nordiska köket eller Söders krogar. Deltagarna uppmanas komma utsvultna för att kunna smaka mat och dryck på 8-14 ställen för 695 kr.

Skaldjursresan

I Bohuslän startade för ett antal år sedan Skaldjursresan. Det började med att olika aktörer tillsammans under en helg marknadsförde skaldjurspaket. Skaldjursresan blev en framgång och man utvecklade den nästföljande år till att omfatta tre helger. Numera pågår satsningen året runt men med tonvikt på höst och vinter. Det finns flera rapporter om Skaldjursresan och de finns listade i referenslistan nedan.

Måltidspaket

Ett måltidspaket är även det avgränsat i tid och rum. Det har ett tema, ett program som fokuserar mat eller dryck eller båda i kombination. Paketet kan inkludera boende och transport men behöver inte göra det. Det finns en mängd olika typer av måltidspaket som riktar sig till media, andra företag eller allmänheten. Exempel på paket med övernattning och tematiska aktiviteter är kräftskivor, julpaket och musselhelger.

Referenser

  • Robinger, D. och Anderason, L. (2012), Skaldjur som varumärkesförstärkare. Magisteruppsats i marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet (Handledare: Lena Mossberg).
  • Mossberg, Lena, Anette Therkelsen, Edward Huijbens, Peter Björk and Anna-Karin Olsson (2011), Storytelling and Destination Development, Oslo: Nordic Innovation Centre. En större studie med fem nordiska fallstudier. Skaldjursresan var här den svenska fallstudien.
  • Bui, J. och Wrethagen, M. (2010), Skaldjursresan. Kandidatuppsats vid marknadsföringssektionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Handledare: Lena Mossberg.
  • Forslund, E. och Nilsson, J. (2010), Skaldjursresan – vart är vi på väg?. Magisteruppsats vid marknadsföringssektionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Handledare: Lena Mossberg.
  • Grefwe, J. och Nordin, R. (2012), Let regions come alive! Using storytelling in destination branding: A case study of the Shellfish Journey. Masteruppsats i marknadsföring, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet.
  • Palm, C. och Rydergård, P. (2011), Skaldjursresan – lokal förankring. Kandidatuppsats vid marknadsföringssektionen, Handelshögskolan vid Göteborgs universitet. Handledare: Lena Mossberg.

Skribent

Lena Mossberg, Professor Handelshögskolan Göteborg

Uppdaterad 13 januari 2015

Lämna en kommentar
Lämna en kommentar