Smaka Sverige logotyp, länk till startsidan.
Hjortron

Hjortron, en traditionell råvara i Lappland. Foto: Bertil Bernhardsson/Mostphotos

Publicerades

Lappland – en kulinarisk region

Lappland är en region som har mycket att erbjuda. Här har det arbetats hårt för att besöksnäringen ska bli mer exportmogen och få ett mer tydligt fokus på måltidsupplevelser och matprodukter. I projektet Lapland a culinary region har matkulturen och måltidsturismen fått stå i centrum.

Syftet med projektet, som startade 2018 och avslutas under 2020, är att bevara en levande landsbygd, öka antalet arbetstillfällen och utveckla Lappland till en kulinarisk region. Fokus har varit på utbildning av restauranger och matställen samt matproducenternas produktutveckling och de lokala råvarorna.

– Genom olika aktiviteter ville vi höja kvaliteten och öka möjligheterna att skapa fler exportmogna produkter och måltidsupplevelser i regionen, säger Ulla Blomqvist, projektledare för projektet Lapland a culinary region.

Vad är en exportmogen måltidsupplevelse?

– Att som gäst få njuta av lokalproducerad mat och dryck med hög kvalitet. Koppla ihop goda smaker och en trevlig miljö. Måltiden kan med fördel förläggas ”out-doors” vid en vacker älv, en sjö eller en fjällmiljö med vita toppar av snö i bakgrunden, säger Ulla Blomqvist.

Samverkan och ökad kvalitet som framgångsrecept

Under drygt två år har events, kurser och upplevelser genomförts som svetsat samman olika grupper. Detta har bidragit till ökad kompetens, vidgat entreprenörskapet och skapat diverse nätverk.

För att höja kvaliteten hos deltagande restauranger har det bland annat genomförts utbildningar om de krav som krävs för att bli upptagen i White Guide. Kittelfjäll Värdshus är ett av de företag som redan nu uppnått denna kvalitetsstämpel. De erbjuder norrländska råvaror lagade med omsorg och finess. Förhoppningen är att än fler restauranger ska kunna etablera sig i White Guide – och potentialen finns.

Inom det samiska området pågår ett viktigt arbete med att återskapa och förnya traditionella produkter. Flera av de tongivande representanterna för rennäringen har deltagit i olika utbildningar och samiska kockar har medverkat i kockutbildningen vid olika tillfällen. Inslag med genuin anknytning till samerna i regionen bedöms som viktig i en växande besöksnäring i regionen.

Vändning för lokala drycker

Projektet har även stöttat de matproducenter som utvecklar nya produkter. Lokalt producerade drycker har varit en bristvara, men nu är en tydlig vändning på gång. De första alkoholhaltiga svenska vinerna gjorda på blåbär och lingon, Rålundvinerna, har gjort succé. Andra nyheter med vilda bär är hjortronnektar från Glommersträsk som vann SM i Mathantverk 2019. Kråkbärsdricka från Tärnaby har också uppmärksammats. Det finns också ett antal lokala ölbryggerier med olika sorters öl. Ett populärt öl är Äljäst som produceras i den lilla byn Barsele i Storumans kommun.

Finns det något som du tycker har varit extra roligt i projektet?

– Ja, det är när erkända aktörer i branschen talar gott och stolt om de norrländska råvarorna. Jag blir glad när jag ser att vi har lyckats öka kvaliteten och medvetenheten hos både producenter, restauranger och inte minst på mindre matställen och caféer. Det som återstår är butikerna, säger Ulla.

Nästa steg in i framtiden

En förhoppning finns om en fortsättning på projektet kopplat till korta livsmedelskedjor. Projektgruppen vill att lokala råvaror och förädlade produkter ska bli mer tillgängliga för såväl restauranger som butiker. Denna fråga utgör den sista pusselbiten i fortsättningen av satsningen inom projektet.

– Det finns också tankar om ett antal kvalitetsprodukter som kan attrahera utländska turister och som ska kunna säljas runt om i regionen. Här är Västerbottenosten är en god förebild. I detta arbete kommer destinationsbolagen i Lappland att engageras. Paketresor med den lokala maten i fokus är viktiga för att kunna presentera attraktiva besöksmål i framtiden. Vi håller också på att introducera begreppet ”Meet a local ” i form av en kurs som delvis ska ges på distans, säger Ulla.

Projektet är finansierat av landsbygdsprogrammet genom Jordbruksverkets utlysning för måltidsexport.

Läs mer: https://laplandculinary.com/ Länk till annan webbplats.