Kalix Löjrom blev för tio år sedan Sveriges första svenska livsmedel att skyddas enligt EU:s ursprungsmärkning Skyddad ursprungsbeteckning (SUB). Det är den starkaste skyddsgraden som går att få. Den specifika löjromen firas särskilt i Kalix och dessutom satsar Kalix kommun på att utveckla regionen och destinationen utifrån den skyddade beteckningen.
Inför julen fylls köken av söta lukter och doftande kryddor från våra julbak. Men förutom vilken smaksättning du använder dig av spelar även mjölet roll för hur slutresultatet blir. Att använda kulturspannmål i julbaket förhöjer smaken på brödet och kakorna och har dessutom högt näringsinnehåll.
Påskens mat påminner om en lättare variant av julbordet. Maten som vi äter har olika betydelse och den saliga mixen av traditioner och matkultur har utvecklats under åren. Däremot saknas riktigt gamla påskrätter.
Januari är nu för tiden den månad då många av oss har tomt i plånboken och matförråden. Butikerna gör reklam för falukorv och billiga rotsaker. Men så har det inte alltid varit. Fram till den mer moderna lagringen av grödor och livsmedel vad det snarare försommaren som var den mest kritiska perioden.
Längtar du efter att kunna plocka krispiga salladsblad och färska kryddor till middagen? Eller vill du kanske ha egna solmogna tomater till pastasåsen? Odlingssäsongen är i startgroparna och även om du bor i stan kan du skapa din egen grönsaksodling med enkla medel och på liten yta. Det enda som behövs är lite extra planering, vatten och solljus.
Traditionen att fika i Sverige sträcker sig många hundra år bakåt i tiden och har kopplingar till införandet av kaffe. Det var dock först år 1910 som ordet fika blev ett begrepp. Att fika kan vara att avnjuta en kopp kaffe i goda vänners lag, en paus i arbetet eller att gå på kafé. Det handlar om ett avbrott i det dagliga livet, en kopp kaffe, ett glas saft och gärna med ett gott tillbehör till.
Kalix Löjrom var den första produkten i Sverige att få Skyddad ursprungsbeteckning, SUB. Ett drygt decennium har nu gått och orten Kalix har arbetat med att få besökaren att uppleva produkten på hemmaplan. En insats att utveckla platsen, destinationen och dess besöksnäring genom det immateriella värdet av produkten har genomförts.
Vi kommer alla ihåg det vi ätit på semestern. Vi förknippar maten starkt med den plats eller ort vi besökte. I det senaste avsnittet av Landsbygdsnätverkets podd Landet får olika tankar kring ett geografiskt matvarumärke ta plats. Medverkande i podden är Härjedalsmat, Signerat Halland och Jordbruksverket.